Choć stres może być pozytywny, na większość z nas działa przede wszystkim destrukcyjnie. Osłabia organizm, ma negatywny wpływ na naszą psychikę i staje się bodźcem uwalniającym inne negatywne emocje takie, jak choćby smutek, niepokój oraz lęk. Jeśli więc czujemy, że także w naszym przypadku stres przyjmuje negatywną formę, nie powinniśmy tego lekceważyć. Jest to niewskazane przede wszystkim dlatego, że skuteczna walka ze stresem wcale nie jest niemożliwa do przeprowadzenia.

Czym właściwie jest stres?

Stres jest automatyczną reakcją naszego organizmu na każdą sytuację stanowiącą dla nas zagrożenie, przytłaczającą nas albo zmuszającą do podejmowania natychmiastowych działań. Nasz organizm reaguje zresztą w podobny sposób zarówno na rzeczywiste zagrożenia, jak i na nasze wyobrażenie na ich temat. Bez względu więc na to, jak poważny jest problem, możemy odczuwać szybsze bicie serca, nagły wzrost ciśnienia krwi i tętna oraz wyraźne przyspieszenie oddechy. Organizm stara się jak najszybciej dotlenić, a tym samym – zwiększyć wydolność. Pozwala nam to stawić czoło zagrożeniu albo uciec przed nim.

Gdy stres staje się problemem

Choć stres jest naturalną reakcją naszego organizmu, nie sposób utrzymywać, że zawsze ma na nas korzystny wpływ. Jeśli przyjmuje chroniczną formę, nie tylko nie mobilizuje już do działania, ale wręcz stawia pod znakiem zapytania każdą naszą aktywność. Rozpoznanie momentu, w którym stres zaczyna utrudniać nam funkcjonowanie, nie musi być zresztą trudne. Świadczy o tym nieustanne zmęczenie, któremu dodatkowo towarzyszą problemy ze snem, szybkie tętno idące w parze z podwyższonym ciśnieniem krwi, problemy z koncentracją, bóle głowy, nudności, uczucie smutku i niepokoju, a nawet bóle w klatce piersiowej nie mające uzasadnienia medycznego.

stres w pracy

Jak sobie poradzić – jedzenie kontra stres

Odpowiednia dieta może pomóc nam w walce z chronicznym stresem, w tym momencie jednak należy podkreślić z mocą, że wcale nie mamy na myśli zajadania lęków słodyczami i żywnością wysoko przetworzoną. Znacznie lepsze rezultaty długofalowo przynosi unikanie tych produktów, które podwyższają poziom stresu, a więc w pierwszej kolejności nikotyny oraz kofeiny. Okazuje się, że niebezpieczny jest także alkohol. Nawet w niewielkich ilościach charakteryzuje się działaniem pobudzającym, gdy więc czujemy, że nie radzimy sobie ze stresem, rezygnacja z niego wydaje się najlepszą z opcji. Znacznie lepsze rezultaty przyniesie częste picie wody, dobry wpływ na nasz organizm potrafią mieć przy tym również herbaty ziołowe.

Aktywnością fizyczną w stres

Gdy gonią nas terminy, a przełożeni nieustannie dają nam do zrozumienia, że nie są zadowoleni naszymi postępami w pracy, aktywność fizyczna z pewnością nie jest tym, co może przychodzić do głowy w pierwszej kolejności. Jeśli jednak wprowadzimy ją do naszego życia, może okazać się, że problem stresu będzie zdecydowanie łatwiejszy do zniesienia. Najlepszym rozwiązaniem wydają się w tym momencie ćwiczenia aerobowe, osoby zawodowo zajmujące się walką ze stresem uspakajają przy tym, że ćwiczenia takie nie muszą być wcale intensywne, a podstawowym wymogiem, z jakim mamy do czynienia jest ich regularność.

Stres a higiena snu

Naukowcy już od dawna badają, z jakimi zależnościami mamy do czynienia, gdy analizujemy wzajemne powiązania stresu i snu. Dla nikogo tajemnicą nie jest pewnie to, że stresowi zwykle towarzyszy bezsenność. Zapominamy jednak o tym, że niejednokrotnie sami się do niej przyczyniamy. Tu najważniejszą wydaje się być zasada mówiąca o tym, aby nie usypiać przy włączonym telewizorze lub ekranie komputera. Pomocne może okazać się także wykonywanie tuż przed snem tych rzeczy, które sprawiają nam przyjemność.

dobre spanie

Dziennik w walce ze stresem

Stres sprawia, że często mamy problem z obiektywnym ocenianiem sytuacji, w jakiej się znajdujemy. Nie jest to jednak trudność nie do pokonania. Jeśli czujemy, że nie radzimy sobie ze wszystkimi emocjami, zacznijmy prowadzenie dzienniczka. Można w nim regularnie opisywać stresujące nas wydarzenia, a potem wracać do wcześniejszych notatek. Pozwoli to na oswojenie stresu i uświadomienie sobie, że wcale nie musi być on wyzwaniem nie do przejścia.

Czytamy i Gramy to blog, na którym dzielimy się wiedzą i własnym doświadczeniem w wielu tematach, począwszy od luźnych postów o tematyce life’stylowej, a skończywszy na technicznych poradach z zakresu informatyki. Chcesz być na bieżąco z najnowszymi informacjami? Obserwuj nasz blog!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top